گرافیک در دنیای امروز

گرافیک، با زبان تصویر و ترسیم، در سریع‌ترین زمان و تنها با یک نگاه تمام مفاهیم مورد نظر ما را به مخاطب، منتقل کرده و ما را از به‌کار بردن کلمات اضافه و زمان‌گیر، بی‌نیاز می‌کند. هرچه جامعه گام‌هایش را، در مسیر پیشرفت روزبه‌روز تکنولوژی و صنعت برمی‌دارد، این نیاز در سرعت انتقال مفاهیم بیشتر احساس شده و رشد و پیشرفت گرافیک هر روز بیشتر می‌شود.

آدریانو موبیاتو، نقاش ایتالیایی می گوید: «گرافیک کار بسیار مشکلی است؛ چون باید، با یک نقطه و یا یک خط، به اندازه یک کتاب سخن گفت و البته راز زیبایی گرافیک نیز در همین نکته نهفته ‌است.»

در روزگار شلوغ و پرمشغله‌ی امروز که سرعت حرف اول را می‌زند، انتقال یک مفهوم مورد نظر، به انسان کم صبر و گرفتار جامعه‌ی مدرن، نیازمند سرعت و وضوح در مفاهیم بوده و لازم است، انتقال مفهوم مورد نظر ما، در کمترین زمان صورت گرفته و در عین حال به‌طور کامل توضیح‌ دهنده‌ی مقصود ما باشد. 

با افزایش تقاضا در حوزه گرافیک و ایجاد موقعیت‌های شغلی، متقاضیان این رشته رشد بیشتر شده و افراد بسیاری هر ساله، آموزش طراحی گرافیک را در دانشگاه‌ها و آموزشگاه‌های آزاد، پیگیری می‌کنند. 

 

گرافیک چیست؟

گرافیک در لغت به معنی رسم و نگارش است و به ترسیمی دوبعدی بر روی سطحی مانند کاغذ، بوم، دیوار و ... گفته می‌شود که انتقال دهنده‌ی مفهومی خاص به مخاطبان آن اثر گرافیکی‌، باشد. 

امروزه گرافیک، به دو تعریف سنتی و نوین تقسیم می‌شود. در تعریف سنتی آن آمده: خطاطی‌ها، نقوش دوبعدی، تذهیب‌ها و حکاکی‌هایی که بر روی جلد و یا صفحات کتاب‌ها، کاشی‌ها، دیوارها و سفال‌ها کشیده ‌شده‌اند را، که عموما برای تزئین و یا به ثبت رساندن یک واقعه بکار برده می‌شدند، گرافیک قدیم می‌گویند.

با پیشرفت جوامع، تعریف و حوزه‌ی کاربرد گرافیک نیز تغییر کرد؛ به گونه‌ای که در تعریف گرافیک نوین می‌خوانیم: طرح‌ها، نقش‌ها و نشانه‌هایی را که در کتاب‌ها، پوسترهای تبلیغاتی، لوگوی شرکت‌ها و ... می‌بینیم، گرافیک جدید را تشکیل می‌دهند. 

در تعریف جلالی از گرافیک آمده است: گرافیک، یک اثر هنریست که می‌خواهد پیامی را، از طریق بصری، در کوتاهترین زمان ممکن به مخاطب برساند.

واژه گرافیک از گراف، به معنی خط یا خطوط، گرفته شده و با خطاطی و خوشنویسی، رابطه‌ای نزدیک دارد. گرافیک یک نوع زبان تصویری با قابلیت برقراری ارتباط بوده که با زیبایی و شیوایی خاصی سخن می گوید.

گرافیک جزو هنرهای تجسمی محسوب شده و کاربردهای متنوعی دارد. در گرافیک با بکارگیری تکنیک‌های طراحی، نقاشی، عکاسی و چاپ، آثار دوبعدی را بر روی سطوح متنوعی از جمله آهن، سنگ، مقوا وغیره اجرا کرده و در تلاشیم تا با این تصاویر، مفهوم و معنایی را منتقل کنیم.

آیا گرافیک جزئی از نقاشی است؟


در پاسخ این سوال باید گفت، خیر. گرافیک و نقاشی دو هنر ترسیمی جدا بوده و متفاوت از یکدیگرند. در گذشته بسیاری از هنرمندان گرافیک، ایده‌های خود را برای اجرا، به دست یک نقاش می‌سپردند تا رسم کند. 

این همکاری بیشتر به دلیل محدودیت زمانی گرافیک‌کاران، و همچنین مهارت بیشتر نقاشان در ترسیم، انجام می‌گرفت؛ اما امروزه با ظهور نرم‌افزارهای پیشرفته گرافیکی، که در کوتاه‌ترین زمان و با بالاترین دقت، یک طرح گرافیکی را اجرا می‌کنند، دیگر نیازی به همکاری نقاش و گرافیست احساس نمی شود. اگرچه، هنوز هم کارهای دستی، از ارزش بالاتری نسبت به آثار دیجیتالی برخورداند، ولی همان‌گونه که از اهمیت سرعت در دنیای امروزی گفته شد، بیشتر آثار به همان روش دیجیتال و با نرم‌افزارها اجرا می‌شوند. 

تفاوت‌ میان نقاشی و گرافیک


فرق عمده‌ی نقاشی و گرافیک در انتقال معناست. نقاش در اثر خود، با به‌کارگیری رنگ‌ها و خطوط، احساسات و عواطف شخصی خود را نشان‌ داده و درک خود را از موضوع به تصویر می‌کشد. به همین دلیل است که گاهی اوقات، از یک اثر نقاشی، برداشت‌های متفاوتی می‌شود. اما در طراحی گرافیک، یک گرافیست باید از طریق طرح خود، معنای موردنظر و مفهومی خاص را به بینندگان انتقال دهد. یکی از مشخصه‌های یک کار گرافیکی قوی، برداشت‌های یکسان بین طیف‌های مختلف مردم است.

تفاوت دیگری نیز بین گرافیک و نقاشی وجود دارد؛ ویژگی مهم گرافیک، ایده و نوآوری در نحوه‌ی اجرای اثر است که معمولا بر روی خطوط و تصویر اعمال می‌شود. به این معنا که یک گرافیک‌کار، برای انتقال یک معنی خاص، نیاز دارد طرحی را اجرا کند که، تا پیش از آن، توسط شخص دیگری به اجرا در نیامده و به اصطلاح، خام و جدید باشد. طرح‌های تقلیدی و تکراری از ارزشی به مراتب کمتر برخوردار بوده و نوعی سرقت هنری نیز محسوب می‌شود. 

اما در نقاشی این‌گونه نیست و هنرمندان، بسیاری از آثار خود را از روی طبیعت یا اشیا تقلید کرده و دقیقا همانند چیزی را به تصویر می‌کشند که در آن لحظه به آن نگاه می‌کنند. هنرمندانی که ابتدا یک تصویر ذهنی داشته و سپس آن را نقاشی می‌کنند، در واقع هر دو هنر گرافیک ذهنی و نقاشی را به‌کار بسته‌اند. 

اگر کمی با دقت به اطراف خود نگاه کنیم، به این نتیجه می‌رسیم که زندگی بدون گرافیک غیرقابل تصور بوده و گرافیک در تک‌تک اشیا و مناظر اطراف ما وجود داشته و خودنمایی می‌کند و خیلی از مفاهیم را برای ما به آسان‌ترین شکل ممکن و تنها در یک نگاه، توضیح داده و قابل درک می‌نماید. 

 

طراحی گرافیک چیست؟

تا اینجا با مفهوم گرافیک آشنا شدیم. طراحی گرافیک، به فرایندی که منجر به خلق یک اثر گرافیکی می‌شود، اطلاق می‌گردد. در طراحی گرافیک، می‌توان از خطوط، حروف، رنگ، حجم، تصویر و نور، برای خلق اثر و انتقال معانی استفاده کرده و ارتباطی بصری برقرار نمود. 

به‌طور کلی، برنامه و نقشه‌ای که، یک هنرمند با استفاده از خلاقیت و قدرت ایده ‌پردازی خود، برای به تصویر کشیدن معنی خاص، در ذهن خود ترسیم می‌کند را طراحی گرافیک می‌گویند. این طرح پس از اجرا و ثبت شدن بر روی سطح مورد نظر، به یک اثر گرافیکی تبدیل می‌شود.

طراحی گرافیک به معنای خلق و سامان دادن یک سلسله عوامل تصویری، برای بیان یک مفهوم یا پیام یا اطلاعات در جهت هدفی مشخص و معین، ابتدا در ذهن و سپس بر روی کاغذ، است. 

طراحان گرافیک از روش‌های مختلفی، برای ایجاد و ترکیب کلمات، نمادها و تصاویر به منظور خلق یک نمایش تصویری از ایده‌ها و معانی استفاده می‌کنند. طراح گرافیک ممکن است ترکیبی از تکنیک‌های مختلف نقاشی، تایپوگرافی، هنرهای بصری و تکنیک‌های صفحه‌آرایی، برای تولید یک اثر نهایی استفاده کند. طراحی گرافیک، به هر دو فرایند طراحی، که ابتدا در ذهن برای برقراری ارتباط ایجاد شده، و سپس محصول نهایی با پیاده سازی ذهنیات، بر روی سطح، تولید می‌شود، اشاره می‌کند.

تعریف این رشته هنری در طول زمان، بنا به انتظاری که از نتیجه‌ی یک اثر گرافیکی مفید، در هر مقطع زمانی می‌رود، تغییر کرده و روز به روز، تعریف جدیدی از آن ارائه می‌شود. تحولاتی که در طول زمان، در هر جامعه و اجتماع رخ داده و باعث می‌شود که نیازها و توقعات از گرافیک، به دنبال این تغییرات، تغییر یابد، عامل اصلی به‌روز شدن و پیشرفت این هنر با گذشت زمان بوده‌است. 

 

 

تاریخچه طراحی گرافیک

گفته می‌شود که طراحی گرافیک از زمان‌های خیلی دور وجود داشته و برای تزئین وسایل، ساختمان‌ها و پارچه‌ها به‌کار گرفته ‌شده‌ است. 

از همان آغاز تمدن بشر، انسان‌ها به این هنر علاقه‌مند بوده و از آن به‌عنوان نماد قدرت خود استفاده می کردند. ساده‌ترین نمونه‌ها در طول تاریخ، پرچم‌ها و سکه‌هایی هستند که صورت پادشاهان روی آن‌ها حک شده ‌بودند.

با وجود این‌که قدمت گرافیک به چندین هزار سال پیش از میلاد مسیح برمی‌گردد، اما با مطالعه دقیق قرون نوزده و بیست میلادی، می‌توان پیشرفت و جهش روزافزون رشته گرافیک را شاهد بود. در قرن نوزدهم، این صنعت به ‌واسطه طراحی گرافیکی تجاری و انتشار کتاب‌ها با تصاویر و چاپ‌های متنوع، با پیشرفت قابل توجهی مواجه شد.

آنچه امروز به عنوان گرافیک مدرن در ذهن داریم تا قرن نوزدهم میلادی وجود نداشت. این شاخه هنری، برای اولین بار توسط یک طراح کتاب آمریکایی، در قرن بیستم مطرح شد ولی بعدها چنان اهمیت یافت که رشته گرافیک در دانشگاه‌ها، به‌صورت یک هنر مستقل، شروع به تدریس شد و اکنون به یکی از پر طرفدارترین و پرکاربردترین مشاغل دنیا تبدیل شده‌است.

مسیر پیشرفت طراحی گرافیک تا امروز:


همان‌طور که گفتیم گرافیک در گذشته بیشتر برای تزیین بر روی ظروف، سفال‌ها، کوزه‌ها و برای کتاب‌آرایی استفاده می‌شد. با آغاز تمدن نوین و پیشرفت‌های جامعه و دوران انقلاب صنعتی، گرافیک نیز پیشرفت کرده و جایگاه بسیار مهمی در صنعت به دست آورد. با انقلاب صنعتی و پیشرفته تجارت بین کشورها، نیاز به زبانی مشترک که در کوتاه‌ترین زمان، مفهوم موردنظری را به دیگران برساند، بیش از پیش احساس شد. ازاین‌رو زبان ترسیم و گرافیک رشد خود را آغاز و با ابداع نمادها و نشانه‌هایی قراردادی، تبدیل به یک زبان، برای ارتباط جهانی شد. 

در زمان اتمام جنگ جهانی دوم که دنیای غرب کاملاً متحول شد، روش برندسازی توسط لوگوها با استفاده از طراحی گرافیک از محبوبیت بالایی برخوردار شد. بسیاری از لوگوها از همان زمان طراحی شدند و تاکنون نیز رایج هستند.

از زمانی که رسانه‌های جمعی، انسان‌ها را به یکدیگر نزدیک تر کرد، طراحی گرافیک به‌طور گسترده‌ای در صنایع چاپ، بسته‌بندی و تبلیغات مورد استفاده قرار گرفت. در حال حاضر، صاحبان تجارت نیز در تلاش‌اند تا با استخدام طراحان گرافیک، لوگوها، تبلیغات، روزنامه‌ها و بروشورهای جذابی را ارائه داده و بتوانند برگ برنده‌ای در عرصه‌ی رقابت، داشته‌‍ باشند. 

 

آموزش طراحی گرافیک:

با افزایش بستر و موقعیت‌های شغلی در حوزه‌ی گرافیک، علاقه‌مندان به آموزش طراحی گرافیک، افزایش یافته‌اند. این رشد دانشجو، از سال‌ها پیش، با پیشرفت جایگاه این رشته در صنعت و تجارت، شروع شده و تا امروز نیز ادامه یافته‌است. 

با این‌که هرساله دانشجویان بسیاری در دانشگاه، به تحصیل و آموزش طراحی گرافیک می‌پردازند، همچنان آموزش‌های آزاد و غیرآکادمیک، از محبوب‌ترین آموزش‌ها در این زمینه هستند. 

کلاس‌های آموزش طراحی گرافیک نه تنها برای کسانی که می‌خواهند تازه شروع به یادگیری طراحی گرافیک کنند مفید است، بلکه برای بسیاری از دانشجویان که در حال حاضر در دانشگاه در حال تحصیل این رشته هستند نیز، مهم و مورد توجه قرار می‌گیرد؛ زیرا، به دلیل آموزش نادرست و ناکافی آموزش‌های عالی در کشورمان، بسیاری از دانشجویان برای افزایش مهارت خود و کسب تجربه به این کلاس‌های آموزش آزاد نیازمند هستند. 

هر چه آموزش‌های طراحی گرافیک اصولی‌تر و کامل‌تر باشد، طراحی‌های یک طراح گرافیک با مهارتی بالاتر و مسلط‌‌‌تر کشیده‌ شده و می‌تواند موقعیت‌های شغلی بهتری را برای خود به ارمغان آورد. 

اگر شما نیز تمایل دارید تا آموزش طراحی گرافیک را به صورت اصولی آغاز کنید، مسیر درستی را انتخاب کرده‌اید و می‌توانید به آینده‌ی کاری خود بسیار امیدوار باشید. آموزش طراحی گرافیک می‌تواند، شما را به درآمدی مناسب و قابل قبول در هر ماه برساند.

علیرغم باور بیشتر مردم، طراحی گرافیک نه تنها آسان نیست، بلکه سختی‌ها و پیچیدگی‌های فراوانی نیز دارد. در عین اینکه کاری بسیار ارزشمند و مهم در این دوران به‌شمار می‌رود، سختی و ظرافت زیادی نیز درون خود دارد.

بهترین زمان برای شروع آموزش

آموزش طراحی گرافیک، سن خاصی نداشته و هرکس، با هر شرایط سنی، می‌تواند آن را شروع کرده و پیشرفت کند. گرچه قدرت یادگیری در انسان، با افزایش سن، کاهش می‌یابد، ولی با وجود یک انگیزه‌ی قوی، کمی تلاش و تمرین بیشتر، می‌توان آموزش طراحی گرافیک را، حتی در سنین میانسالی نیز، شروع کرد.

اگر هنرجو، علاقه و توانایی‌های لازم را داشته و تمرینات را جدی بگیرد و از قدرت خلاقیت بالایی برخوردار باشد، می‌تواند در زمان نسبتا کوتاهی، آموزش را تمام کرده و وارد بازار کار شود. 

با توجه به اینکه می‌توان در کار گرافیک، مدت زمان کار بصورت پاره وقت یا تمام وقت و دورکاری، را انتخاب کرد، بسیاری از دانشجویان و کارمندان، یادگیری را به‌منظور یافتن کار دوم یا پاره‌وقت، شروع می‌کنند. 

البته باید توجه داشت، یک طرح گرافیکی قوی و بی‌نقص، که به‌منظور اهداف مهم تجاری و صنعتی مورد استفاده قرار خواهد گرفت نیازمند وقت و دقت بالایی‌ست؛ اما با توجه به بازار کار گسترده‌ی گرافیک و احساس نیاز آن در طراحی سایت‌ها و وبلاگ‌ها، می‌توان شاخه‌ای از آن را پاره وقت در نظر گرفت.

نرم‌افزارهای مرتبط با گرافیک


مهم‌ترین بخشی که امروزه در گرافیک آموزش داده می‌شود، کار با نرم‌افزارهاست. شرکت ادوبی، یکی از بزرگترین شرکت‌های تولید نرم افزارهای کامپیوتری است که بخاطر توسعه نرم افزارهای سند قابل حمل (PDF)، به معروفیتی در سطح جهانی دست یافت، با ساخت نرم‌افزارهای گرافیکی در چندسال اخیر، تحولی عظیم در این رشته ایجاد کرده و در سهولت اجرای طرح و تکنیک‌های گرافیکی سهم بسیار زیادی دارد.

یکی از قدیمی‌ترین و پرکاربردترین نرم‌افزارهای گرافیکی این شرکت، فتوشاپ است. این نرم‌افزار توسط ادوبی گسترش یافته و اکنون به پیشرفته‌ترین و قدرتمندترین نرم‌افزار گرافیکی، در زمینه‌ی اصلاح عکس تبدیل شده‌است. امروزه، علاوه بر ویرایش فایل‌های تصویری، فتوشاپ توانایی فتومونتاژ، تایپوگرافی، کالیگرافی و طراحی لوگو را به کاربر می‌دهد.

البته شرکت ادوبی برای هر یک از این کارها، نرم‌افزاری اختصاصی نیز طراحی کرده که کار را در آن حوزه، آسان‌تر از فتوشاپ می‌کند؛ برای مثال، در طراحی لوگو، نرم‌افزار ایلاستریتور، را طراحی و عرضه کرده‌است.

نرم‌افزارهای محبوب دیگری همچون، افترافکت، لایت‌روم، این‌دیزاین، نیز برای راحتی کار طراحان گرافیک، از سوی این شرکت، طراحی و عرضه شده‌است. شما با آموزش نرم افزارهای گرافیکی این شرکت، به سادگی می‌توانید به یک گرافیست دیجیتال تبدیل شوید. 

 

چگونه طراح گرافیک شویم؟

مهم‌ترین اصل در تبدیل شدن به یک گرافیست و طراح گرافیک، به‌روز بودن و خلاقیت در کار است. آموزش طراحی گرافیک، به‌تنهایی نمی‌تواند شما را به این مقصد، یعنی تبدیل شدن به یک طراح گرافیک، برساند. علاوه‌براین، داشتن خلاقیت، ذوق و به‌روز بودن به‌تنهایی هم، نمی‌تواند به شما یاری رساند. 

پس آموزش طراحی گرافیک، در کنار پرورش خلاقیت و تلاش برای به‌روز بودن و یادگیری طرز کار با نرم‌افزارها و ابزارهای گرافیکی، می‌تواند شما را در مسیر طراح گرافیک شدن قرار داده و درنهایت شما را به مقصد مورد نظرتان برساند.

توجه داشته باشید که راز موفقیت، توانایی خلق آثاری جذاب برای مخاطبان است. برای اینکه اثری دیده شود، باید در نگاه اول، جلب توجه کرده و جالب به‌نظر آید. پس خلاقیت باید در مسیر ایجاد یک جاذبه بین طرح و مخاطب قدم برداشته و لازم است که بتواند ارتباطی قوی بین آن دو برقرار سازد. 

علاوه بر لزوم ارتقاء مهارت‌های عملی، برای تبدیل شدن به یک طراح گرافیک، لازم است که روابط عمومی بالایی نیز داشته باشید. هرچه بیشتر بتوانید با انسان‌ها و محیط اطراف ارتباط برقرار کنید، بهتر می‌توانید پیام‌ها و معانی مورد نظر خودتان را منتقل کنید.

نکته‌ی دیگری که شما را به یک طراح گرافیک برجسته تبدیل می‌کند، توانایی بیان ساده و واضح، در عین حال دارای نظم گرافیکی، در طرح‌ها است. هرچه مفاهیم ساده‌تر برای بینندگان جا افتاده باشد، بیشتر در ذهنشان می‌ماند.

نکاتی که گفته ‌شد همگی مربوط به بعد از طی کردن مراحل آموزش صحیح و کامل گرافیک بوده و پیش از ورود به بازار کار است. اولین و مهمترین گام در گرافیک، آموزش است. 

روش‌ها و راه‌های گوناگونی برای آموزش طراحی گرافیک وجود دارد. کارایی هر یک از این راه‌ و روش‌ها نیز به شخصِ علاقه‌مند به گرافیک و طراحی، بستگی داشته و نتیجه‌ی آن در هر فرد، متفاوت از دیگریست. از آن‌جایی که نمی‌توان روشی برتر از میان این روش‌ها انتخاب و معرفی نمود، در این مطلب تنها به شرح مراحلی می‌پردازیم که لازم است در مسیر رسیدن به هدف، پشت سر گذاشت. 

مراحل آموزش گرافیک


در ابتدا باید اطلاعات خود را درباره‌ی گرافیک بالا ببرید. با کسب اطلاعات بیشتر درمورد گرافیک، در اول مسیر، می‌توانید بفهمید که آیا به‌طور جدی، به این کار علاقه‌مند هستید و همان چیزی است که شما دنبالش می‌گردید یا خیر؟

برای ادامه‌ی مسیر موفقیت در گرافیک به یک جواب بله‌ی قطعی نیاز دارید. اگر در جواب دادن به شک افتاده‌اید، مطالعاتتان کافی نیست. با مطالعه‌ی بیشتر و صحبت با هنرجویان و شاغلان این حوزه، می‌توانید یک تصمیم قطعی بگیرید.

در صورتی که جوابتان خیر بود، به هیچ عنوان به ادامه‌ی مسیر فکر نکرده و در همان ابتدا به دنبال علاقه‌ی اصلیتان بروید. به این نکته توجه داشته‌باشید که علاقه‌مندی و داشتن یک هدف مشخص، مهمترین عامل پیشرفت، در کار هنری است. در صورت نبود این دو عامل مهم، یادگیری شما دچار مشکل شده و خلاقیت و قدرت تفکر در شما از بین می‌رود. 

در ادامه، شروع به یادگیری مبانی و مفاهیم اولیه و مهم در گرافیک و طراحی کنید. این بخش بیشتر تئوری بوده و شاید در نگاه بسیاری، از اهمیت کمی برخوردار باشد؛ اما باید توجه داشت که پایه‌ی هر رشته، به نوعی حروف الفبای آن رشته حساب می‌شود. شما بدون دانستن حروف الفبا نمی‌توانید بخوانید و بنویسید. 

در مرحله‌ی بعد، آموزش گرافیک، به‌صورت تخصصی و عملی، آغاز می شود. بهتر است در ابتدا، تکنیک‌های لازم در طراحی گرافیک را به‌صورت دستی و رسم روی کاغذ، تمرین کرده و سپس به سراغ کار با نرم‌افزارها بروید؛ کارهای دستی و فیزیکی، با ارتباطی که بین دست و چشمان و مغز برقرار می کنند، تاثیر بسیار زیادی در بهبود عملکرد مغز داشته و باعث افزایش قدرت تفکر و خلاقیت و ایده‌پردازی در شما می‌شوند. 

پس از یادگیری تکنیک‌های گرافیک به صورت دستی، شروع به یادگیری نرم‌افزارهای دیجیتال گرافیکی، به‌صورت کاربردی کنید. نیازی نیست لزوما یادگیری نرم‌افزارها، از صفر تا صد بوده و تمام نکات و کارکرد ابزارها را موبه‌مو بدانید. بهتر است یادگیری در حین اجرای پروژه‌ها و طرح باشد تا به‌صورت کاربردی، نحوه‌ی اجرا و تاثیر هر ابزار را در صفحه به صورت عینی به ما نشان دهد.

مهم‌ترین بخش در آموزش طراحی گرافیک، تمرین و کسب تجربه است. هرچه بیشتر تمرین کرده و پروژه‌های بیشتری را اجرا کنید، تجربه‌ی عملی بیشتری کسب کرده و در کارتان ماهرتر می‌شوید. نکته مهم این است که سعی کنید در هر کار، از کار قبلی بهتر شده و ایراداتتان را به‌مرور، کمتر و کمتر کنید. 

 

مشاغل طراح گرافیک:

فرصت‌های شغلی در حوزه‌ی طراحی گرافیک روزبه‌روز افزایش یافته و از شاخه‌های مختلفی برخوردار شده‌است.

هرچه زمان جلوتر رفته و صنایع بیشتری، پا به عرصه‌های جهانی گذاشتند، اهمیت طرح‌های گرافیکی مورد استفاده به عنوان نشان و لوگوی تجاری بیش‌ازپیش نمایان شده و توانسته گرافیک را به‌عنوان شغلی مهم به مردم معرفی نماید.

امروزه تقریباً در هر کاری، به یک طراح گرافیک و یک طرح گرافیکی برای انتقال مفاهیم تصویری، جلب توجه مخاطبان و برندسازی وغیره، نیاز است. عمده فعالیت و موقعیت شغلی گرافیست‌ها، در طراحی لوگو، طراحی وب‌سایت‌ها، تبلیغات، تدریس در آموزشگاه‌ها، تایپوگرافی، عنوان‌بندی فیلم‌ و سریال‌ها، طراحی پوستر و بیلبوردهای تبلیغاتی است. 

وضعیت شغلی طراحان گرافیک در آینده


با این‌که چند سالی می شود طراحی گرافیک بسیار پررونق شده و طراحان زیادی در این رشته ورود کرده‌اند، این انتظار می‌رود که روزی، این رشته، از علاقه‌مندان و طراحان اشباع شده و شرایطی پیش آید که باعث شود، تقاضاها کمتر از تعداد طراحان گرافیک باشد. در این شرایط نیز، راز ماندگاری و پیشرفت در این حوزه، دارا بودن خلاقیت و ایده‌های جدید است. تا زمانی که شما، ایده‌های خلاقانه و جدیدی داشته و بتوانید به بهترین شکل ذهنیات خود را عینیت بخشید، از یک حاشیه امن، در این شغل برخوردار خواهیدبود.

برگزاری کلاس‌های آموزشی به صورت آنلاین و یا ویدئویی نیز، از دیگر موقعیت‌های شغلی بااهمیت و آینده‌دار رشته گرافیک است. هرچه داوطلبان یادگیری بیشتر باشد، استقبال از یک آموزش صحیح و جامع نیز بیشتر بوده و همچنین، می‌تواند باعث ورود نیروهای جوان و خوش‌فکر بیشتری به حوزه‌ی گرافیک شود.

هرچه پیش‌تر می‌رویم، زمینه‌ی لزوم وجود گرافیک در حوزه‌های مختلف بیشتر شده و در نتیجه، موقعیت‌های شغلی بیشتری نیز برای طراحان گرافیک ایجاد می‌شود؛ به این دلیل است که مشاغل، به ارتباط تصویری با مخاطبین خود در کنار ارتباطات کلامی و چهره‌به‌چهره روی آورده و این نوع ارتباط را کارآمدتر از دو نوع دیگر، در دنیای امروزی می‌دانند.

با وجود اینکه طراحان گرافیک، امروزه، در جایگاه به مراتب بهتری، نسبت به سال‌های قبل قرار دارند، اما، به نظر می رسد که در آینده‌‌ای نزدیک، طراحی گرافیک از محبوبیت بیشتری نسبت به امروز برخوردار شده و در زمینه‌های متعدد و گسترده‌تری مورد استفاده قرار گرفته و همواره در مسیری رو به پیشرفت، به راه خود ادامه دهد.